loader image

De makers van de Meta Maze

Doloris’ Meta Maze is ontworpen en gebouwd door het Berlijnse kunstcollectief Karmanoia in samenwerking met vele kunstenaars. Hier kun je de mensen achter het werk leren kennen.

Birk & Nina

“Het is zo belangrijk voor mensen om hun speelinstinct te herontdekken: zichzelf verliezen, loslaten en zichzelf weer vinden.”

Biography

Birk Schmithüsen en Nina Maria Stemberger hebben zich in de laatste fase aangesloten bij het bouwproces van de Meta Maze. Het kunstenaarsechtpaar kwam naar Tilburg toen de structuur van de meerkamerinstallatie al gebouwd was en het ruimteontwerp bijna klaar was. Hun bijdragen zouden al snel een van de surrealistische landschappen tot een fascinerende licht- en geluidsbeleving maken.

Birk is een audiovisuele kunstenaar die momenteel gevestigd is in Leipzig, Duitsland. Door het gebruik van computers, elektronica en code in een artistieke context verkent hij opkomende technologieën die ons dagelijks leven beïnvloeden. Op deze manier ontwikkelt hij esthetische experimenten op het gebied van Kunstmatige Intelligentie, Big Data en Computer Visie. Zijn werk werd internationaal getoond op belangrijke mediakunst festivals in Frankrijk, Nederland, Spanje, Oostenrijk en Duitsland, waaronder republica, Chaos Communication Congress en Ars Electronica Festival. “In mijn onderzoek open ik technologische zwarte dozen”, legt Birk uit.

Nina Maria Stemberger is zowel performance kunstenares en choreografe als theater- en danspedagoge. In haar werk onderzoekt ze hoe kunst in de openbare ruimte kan helpen bij het vormgeven en ontwikkelen van perspectieven op de toekomst. Ook in Leipzig is Nina (samen met Birk) medeoprichter van het performance collectief ArtesMobiles, een interdisciplinair, toekomstgericht, creatief productieplatform. Door de harmonieuze samensmelting van beeldende, installatie- en podiumkunsten met muziek en nieuwe media creëren ze boeiende meeslepende performances en opvallende podiumontwerpen, terwijl ze de academische grenzen tussen de artistieke genres opheffen.

Binnen de Meta Maze draagt het werk van Nina en Birk een heel eigen signatuur die u zich vast en zeker zult herinneren: een gloeiend netwerk van zwervende lichtjes, die eigenaardige composities van geluid creëren. De installatie met de naam ‘Klang-Netz’ is een dynamisch organisme met netwerkgedrag – vergelijkbaar met snijpunten van neurale knooppunten die kettingreacties van sensaties in het menselijk lichaam teweegbrengen. Het samenspel tussen de geluids- en lichtimpulsen creëert unieke en intelligente patronen die organisch evolueren.

Terwijl ze bezig zijn met hun verkenning van performance en technische kunst, denken Birk en Nina graag na over hun tijd met Karmanoia, het Berlijnse creatieve bedrijf dat de Meta Maze bouwde en ontwierp: “Karmanoia maakt het onmogelijke mogelijk en inspireert tot groots denken!

artesmobiles.art
birkschmithuesen.com

Artwork


Nina en Birk voorstelling: SpeculativeArtificialIntelligence, 2018

Birk werkend aan SpeculativeArtificialIntelligence

Nina werkend aan ‘Ankunft’, Meta Maze, 2019

Foto 1 © ArtesMobiles.
Foto 2 © Sebastian Brunnlechner.
Foto 3 © LABoral.
Foto 4 © Adrian Grunert.

Esther Valk

“Er is een prachtige en mysterieuze wereld daarbuiten.”

Biography

Esther Valk is een ontwerper en beeldend kunstenaar uit Eindhoven waar ze momenteel woont en werkt. Sinds haar kindertijd is ze verliefd op het werken met textiel. Wol en natuurlijke vezels zijn haar favoriete materiaal, dat ze graag in vilt verandert. Esther heeft, deels in haar atelier, deels ter plaatse, grote viltsculpturen voor de Meta Maze gemaakt.

Na haar afstuderen aan de Eindhovense Mode en Industriële Vormgeving Academie ontdekte ze de techniek van het omzetten van wollen vezels in vilt. Zo werd haar passie voor een heel bijzonder handwerk geboren. Bij het natvilten wordt de wol met heet water onder manuele druk samengeperst. Hierdoor ontstaat een zeer stevig en flexibel materiaal. Vilten is fysiek hard werken, maar de resultaten zijn altijd lonend. Het combineert design, schilderkunst en beeldhouwkunst, omdat het de kleuren vloeiend laat samensmelten tot driedimensionale objecten die voor een breed scala aan doeleinden kunnen worden gebruikt.

“Werken in de Meta Maze was een geweldige ervaring omdat het zo krachtig was om met de dynamische kunstenaars van Karmanoia te werken. Door veel fantastische ideeën en energie groeide en ontwikkelde het project zich steeds verder!

De natuur zelf is Esthers grootste inspiratiebron. Voor haar viltwerk observeert ze planten, hun vormen, hun bloemen en zaden – of zelfs foto’s uit de ruimte. Met behulp van haar vakmanschap en kennis heeft ze in de Meta Maze een aantal grote viltsculpturen samengesteld die de centrale elementen vormen van de ‘Cocoon’, een ruimte die zeer organisch, nestachtig en transformerend aanvoelt. De wol was deels gekleurd met bloemen die ze plukte.

www.esthervalk.nl

Artwork


Recent werk: ‘The Dream of the Astronomer’, 2019

Eerder werk: ‘Seed’, 2016

Vilt maken voor de ‘Cocoon’, Meta Maze, 2019

Foto 1 © Esther Valk.
Foto 2 © Esther Valk.
Foto 3 © Esther Valk.
Foto 4 © Esther Valk.

Gijs Leijdekkers

“Ik vind het leuk om te zien hoe eenvoudige dingen zeer complexe resultaten kunnen opleveren.”

Biography

Gijs Leijdekkers is een echte interdisciplinaire kunstenaar. Geboren in Nispen, vlakbij Tilburg, en momenteel gevestigd in Den Haag, heeft hij zichzelf opgeleid in een breed scala aan disciplines waaronder film, animatie, digitaal schilderen, design, muziek, elektronica en programmeren. Hij weeft zijn vaardigheden samen in zijn eigen projecten en in zijn werk als tentoonstellingsontwerper voor musea. In de Meta Maze maakte Gijs een filmische installatie met de illusie van levende wezens.

Zijn carrière als experience designer begon met het bouwen van spookhuizen, waterglijbanen en een achtbaan in de achtertuin van zijn gezinswoning. Nu werkt hij professioneel in analoge en digitale installaties, zoals een gigantische praalwagen voor het internationaal bekende bloemencorso van Zundert en grootschalige projectiekartering voor Tinker Imagineers in het Tirpitz Museum in Denemarken. Zijn werk met Karmanoia past zeer goed in zijn eigen artistieke visie:

“Mijn persoonlijke werk is ervaringskunst die niet gemakkelijk in de kunstwereld past. De samenwerking met Karmanoia in de Meta Maze was voor mij een unieke kans, omdat alle kunstwerken samen één meeslepende wereld vormen. Het was een mooi en zeer inspirerend proces om gezamenlijk oneindig veel creatieve energie te delen met zo’n grote visionaire internationale groep!

In de Meta Maze heeft Gijs een installatie gemaakt die sculpturale en digitale kunst samenvoegt. Een bos nodigt de bezoeker uit om uit te rusten terwijl hij wordt bezocht door een zwerm vuurvliegjes. Naast het concept en het decorontwerp heeft Gijs ook de muziek gecomponeerd, de elektronica gearrangeerd en de interactieve real-time software geprogrammeerd, waardoor een heel bijzondere ervaring ontstaat.

Bekijk hier de making-of video.

www.gijsleijdekkers.nl

Artwork


‘Monsters’, Zundert flower parade, 2013

Working on the projections for ‘Fireflies’, Meta Maze, 2019

Experience Design for Tirpitz Museum, Denmark

Picture 1  © Adrian Grunert.
Picture 2 © Gijs Leijdekkers.
Picture 3 © Gijs Leijdekkers.
Picture 4 © Tinker Imagineers, Foto by Mike Bink

Guust Persoon

“Ik ben geinspireerd door de realiteit zelf, door te leven en te proberen mijn relatie met mijn plek in de wereld om me heen te achterhalen.”

Biography

Guust Persoon (1991) is een in Eindhoven geboren beeldhouder, schilder en beeldend kunstenaar, die zowel eigen werk als werk in opdracht in heel Nederland heeft tentoongesteld. Tijdens zijn samenwerking met Karmanoia in de Meta Maze heeft hij twee verfijnde houten sculpturen en hun decors gemaakt, waarbij hij zelf het bouwwerk, het lichtontwerp en de optische effecten in de hand heeft gewerkt.

Geïnspireerd door het Zenboeddhisme en het Taoïsme, richten beide kunstwerken zich op een speelse manier op de dualiteit die in alles aanwezig is – een idee dat in zijn artistieke werk wordt belichaamd door middel van licht en schaduw, reflectie en absorptie, aanwezigheid en afwezigheid.

“Het werken met Karmanoia was voor mij het meest fascinerend om het perspectief op mijn artistieke werk te veranderen. Vroeger maakte ik schilderijen of beeldhouwwerken voor een tentoonstelling waar mensen kwamen, naar de schilderijen aan de muur keken, een drankje namen en verder gingen. Deze keer kon ik een hele omgeving rond mijn werk ontwerpen om de ervaring en impact van het kunstwerk te vergroten. Sindsdien heb ik geen regelmatige exposities meer gedaan. Mijn werkervaring in de Meta Maze heeft mij geïnspireerd tot een nieuwe carrière als ‘shaper’, een beeldhouwer die thema wereld decors maakt”.

Beide sculpturen, de ‘Shadow door’ en de Black dome’ kunnen kan je vinden als je de Meta Maze bezoekt. Een van de meest opvallende motieven van Karmanoia’s t-shirts in Doloris’ Giftshop is ook ontworpen door Guust Persoon.

www.guustpersoon.nl

Artwork


Eerder werk: ‘Verlate lente’, 2019

Werken aan ‘Shadow Door’, Meta Maze, 2019

Eerder werk: ‘Uit Ander Hout Gesneden’, 2015

Foto 1  © Adrian Grunert.
Foto 2 © Guust Persoon.
Foto 3 © Guust Persoon.
Foto 4 © Guust Persoon.

Heidi Jonsson

“Ik ben aangetrokken tot het onverklaarbare, het ongewone en het belachelijke.”

Biography

Heidi werd geboren in een grote familie in Vermont, USA, waar kunst werd gewaardeerd, maar niet noodzakelijkerwijs werd aangemoedigd als een carrière. Het was een lange, circuit achtige route met veel verschillende paden en studies voordat ze zich realiseerde dat het meest consistente en onwankelbare verlangen in haar leven was om kunst en muziek te maken. Heidi werkt sinds 2004 samen met Tim Henrik Schneider en Karmanoia, waar ze onder andere ideeën verzint, schildert, acteert, ontwerpt, danst, rekwisieten maakt, lichaamsverf maakt, make-up, zang en nog veel meer. In de Meta Maze maakte ze deel uit van het hele proces, van de conceptualisering tot en met de manifestatie.

Heidi’s favoriete materialen zijn het potlood, het penseel en de stem. Ze werd op 3-jarige leeftijd een schilder toen ze alleen achterbleef met een zeer witte keuken muur en een koelkast vol met kleurige spullen. Het doek breidde zich in de loop der tijd uit naar vele andere muren, kleding, schoenen, meubels, fietsen en lichaamsdelen. Haar stem ontdekte ze toen ze in trappenhuizen, kerken, bossen en badkuipen haar eerste, meest waarderende publiek vond in de zwangere koeien die achter haar huis graasden.

“Mijn leraren zijn de vele mensen, niet-mensen, planten, beesten, schurken, stukken eenzaam meubilair en tovenaars geweest die mijn pad hebben gekruist. Resoneren met andere mensen (of dieren, of objecten) is emotioneel heel belangrijk voor mij.”

In de Meta Maze is de impact van Heidi’s werk overal. Schilderijen, decoratie en oppervlakte design, beeldhouwen en geluid dragen allemaal haar handschrift. Ze woont en werkt nu op het platteland buiten Berlijn, waar ze actief is in verschillende muziekgroepen en momenteel werkt aan het vilten van vrouwelijke voortplantingsorganen.

Artwork

Werken aan een schilderij voor de Meta Maze, 2019

Optreden met de band ‘Salty Matches’, Müncheberg, 2017

Werken aan ‘Morphowurz’, Meta Maze, 2019

Foto 1  © Karmanoia, Photo: Clear Photography.
Foto 2 © Tim Schneider.
Foto 3 © Michel Links.
Foto 4 © Adrian Grunert.

Merlijn van de Sande

“Handgemaakte ontwerpen en verhaallijnen zijn de basis voor mijn werk.”

Biography

Merlijn van de Sande is een Nederlandse decorontwerper en kunstenaar die in Amsterdam woont en werkt. In haar werk wordt ze voortdurend aangetrokken door de kracht van het creëren van een nieuwe, handgemaakte, etherische wereld. Het ontstaan van dergelijke denkbeeldige werelden roept de illusie op van een bestaande ‘echte’ wereld – een concept dat Merlijn en Karmanoia met elkaar gemeen hebben.

Maar wat is ‘echt’? Iedereen creëert zijn eigen perceptie van de werkelijkheid op basis van de ervaringen en verwachtingen die hij/zij heeft. Merlijn speelt graag met deze vraag, wanneer ze onze ogen bedriegt door driedimensionale composities te maken van natuurlijke of industriële objecten en alledaagse materialen en deze van nieuwe betekenis te voorzien door proporties, kleur of perspectief te veranderen. In haar werk zijn de ruimtes geen letterlijke representaties van bestaande plaatsen, maar eerder combinaties van onwaarschijnlijke maar werkelijk mogelijke landschappen en architectuur.

De surrealistische miniatuurstad die Merlijn voor de Meta Maze heeft gemaakt, is ontworpen op basis van een verhaal dat in nauwe samenwerking met Karmanoia-kunstenaar Robert Buschbacher is ontwikkeld. Zo ontstond een collectief kunstwerk waarin de door Robert ontworpen en gebouwde ruimte en Merlijn’s ingewikkelde en detailrijke miniatuur in het midden van deze ruimte een organische verbinding vormt en door hetzelfde narratieve gevoel wordt ingekapseld.

Van de planning tot en met het ontwerp, de productie en de decoratie was de Meta Maze een enorm samenwerkingsproces. Merlijn was blij met deze collectieve actie: “Ik ben gewend om alleen in mijn atelier te werken, maar deze keer vond ik het erg leuk om met andere kunstenaars te werken. Door ideeën te ontwikkelen en samen te werken leer je veel nieuwe perspectieven en technieken.”

www.merligndesign.com

Artwork

Eerder werk: Diorama ‘Mist’, 2018

Werken aan ‘Kleine Welt’, Meta Maze, 2019

‘Kleine Welt’, Meta Maze, 2019

Foto 1 © Merlijn van de Sande.
Foto 2 © Merlijn van de Sande.
Foto 3 © Doloris.
Foto 4 © Merlijn van de Sande.

Natalie Tekampe

“Sculptuur is voor mij een taal zonder woorden, vergelijkbaar met de taal die ik met dieren deel.”

Biography

Natalie Tekampe is een bestudeerde beeldhouwer en beeldend kunstenaar die zich vooral laat inspireren door de rijke kwaliteiten van de natuur zelf. Geboren en gevestigd in Beieren, Duitsland, wijdt ze zich zowel aan vrije projecten als aan opdrachten zoals het ontwerpen van decors of zelfs munten voor staatsmunten. Natalie ziet haar medium niet als iets om te domineren of te veroveren, maar gaat liever in dialoog met haar materialen.

Veel van Natalie’s sculpturale werk verkent de grenzen van het categorische denken, zoals de lijn tussen man en vrouw, of tussen dier en mens. Haar werk lost deze grenzen op, communiceert respect voor de natuur en al haar wezens en stimuleert een terugkeer naar onze inherente instincten.

Dit paste goed bij de artistieke visie van Karmanoia. Als slimme ambachtsvrouw en inspirerende persoonlijkheid was Natalie de uitgelezen keuze om sculpturale elementen bij te dragen aan de Meta Maze. Haar bereidheid om te experimenteren met nieuwe technieken en haar uitgebreide ervaring met uiteenlopende materialen zoals beton, klei, gips en hout hielpen de installatie een eigen vorm en sfeer te krijgen.

Door zich aan te sluiten bij een groot team van schilders, muzikanten, ontwerpers, bouwers en architecten om te werken aan iets dat groter is dan zijzelf, vond Natalie in de Meta Maze wat zij als de ideale plaats van artistieke samenwerking beschouwde. “Het ging om het grote geheel – niet om het achterlaten van de eigen vingerafdruk”, herinnert ze zich. “Het werk van al deze mensen werd één samenhangend geheel.”

Men vond altijd Natalie die gezichten gooide, oppervlakken sneed en texturen schilderde, een permanente glimlach op haar gezicht. Tijdens uw bezoek aan de Meta Maze vindt u haar artistieke handtekening in het grootste deel van het pleisterwerk langs muren, portalen en in verschillende gebeeldhouwde elementen.

“Onder Karmanoia’s artistieke leiding kregen we duidelijke ideeën als leidraad, maar de Meta Maze project liet ons altijd genoeg ruimte om met onze eigen oplossingen te komen. Ik ben zo dankbaar voor de moed van dit immense project en voor al onze samenwerking!”

Artwork

Detail van ‘Hermaphrodit’, pleister, takken, 2017

Werken aan beelddetails, Meta Maze, 2019

‘Maria’, portret, pleister en pigment, 2009

Foto 1 © Adrian Grunert.
Foto 2 © Michel Links.
Foto 3 © Adrian Grunert.
Foto 4 © Michel Links.

Raquel Rodriguez

“Het is me altijd duidelijk geweest dat ik mijn handen aan het werk moet houden.”

Biography

Een van de kunstwerken in de Meta Maze die je misschien pas bij nader inzien ontdekt, is afkomstig uit de kunstzinnige handen van Raquel Rodriguez. De in Spanje geboren ambachtsvrouw, die gefascineerd is door kunstnijverheid en architectuur, studeerde beeldende kunst en vormgeving met een specialisatie in keramiek. Tegenwoordig woont ze in Den Haag waar ze vooral met haar favoriete materiaal werkt: Gips. Na veel onderzoek naar oude en moderne gipswerktechnieken creëerde ze haar eigen stijl, die ze toepast in particuliere huisinterieurs en artistieke projecten.

Raquel’s beeldtaal reciteert vaak textiel zoals oosterse tapijten of Afrikaanse met modder geverfde kleding. Architectonische ornamenten zoals Alhambra mozaïeken hebben ook een sterke inspirerende invloed op haar werk en op de taal van oude symbolen. Raquel legt uit: “tijdens het werken met de grondstoffen, neem ik deel aan de transformatie ervan.”

Terwijl de rest van de Meta Maze zijn definitieve vorm aannam, werd één plaats aan de handen van Raquel overgelaten. Hier kon men getuige zijn van de alchemistische transformatie van kalksteen na calcinatie in een kleverige kleurige pasta die ze op de muur heeft aangebracht. Met fascinerende nauwkeurigheid heeft Raquel vervolgens een beeld van het gedroogde oppervlak uitgesneden, naar een origineel ontwerp van Karmanoia-kunstenaar Heidi Jonsson.

De techniek die Raquel gebruikt heet sgraffito, een techniek die sterk lijkt op fresco’s, maar in plaats van het beeld te schilderen is het uit het oppervlak gesneden – populair in de renaissance- en modernistische architectuur. Raquel’s handwerk is een andere unieke input voor het holistische kunstwerk van de Meta Maze. Ze herinnert zich: “Het was een genot om deel uit te maken van zo’n complex project en een zeer creatief en inspirerend team dat ik ervaar als een bron van vreugdevol en inspirerend gezelschap.”

www.artisanstucco.nl

Artwork

Werken aan een Oosgterse sgraffito, interieur design, 2015

Eerder werk: ornamental sgraffito, 2010

Werken aan de  sgraffito muur in de Meta Maze, 2019

Foto 1  © Mark van Laere.
Foto 2 © Raquel Rodriguez.
Foto 3 © Raquel Rodriguez.
Foto 4 © Adrian Grunert.

Robert Buschbacher

“Ik ben gefascineerd door het feit dat mensen zich vroeger wijdden aan grote bouwprojecten zoals kathedralen, wetende dat ze het nooit af zouden zien komen in hun leven.”

Biography

Robert Buschbacher is een poppenspeler en materiaalonderzoeker. Door het bouwen van poppen, maskers en mechanische objecten creëert hij bijzondere personages voor het toneel en andere theatercontexten. Na vele jaren met gehandicapten te hebben gewerkt, ontwikkelde Robert een speciale interesse voor eenvoudige maar effectieve visuele communicatie. Ook in de Meta Maze ging hij op zoek naar de mogelijkheden om betekenis over hoge communicatiebarrières heen te brengen. Als oud lid van Karmanoia implementeerde hij niet alleen zijn eigen kunstwerk in het doolhof, maar hielp hij ook om het concept en de dramaturgie van de installatie op elkaar af te stemmen.

Robert studeerde poppenspel aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Stuttgart, treedt regelmatig op het podium en verkent vandaag de dag de meer bijkomende gebieden van het klassieke poppenspel. Hij laat zich inspireren door oude en gebroken voorwerpen en werkt graag met onconventioneel materiaal uit natuurlijke bronnen, zoals huid, wol of deeg. Zo gaat zijn solo performance “Timestrudel” over dementie en de fugaciteit van het leven, briljant in beeld gebracht met behulp van één brok taartdeeg. Of, als hij met de performance crew “Maraña” toert, danst hij in fluorescerende wollen kostuums.

Na zijn oproep om samen met Karmanoia aan de Meta Maze te werken, creëerde Robert de “Oktoboot”, een luchtbel-achtige ruimte die zowel gezellig als vervreemdend aanvoelt omdat de muren bestaan uit ongelooide huid – een materiaal dat hij uit verlaten leerfabrieken in de regio heeft gevonden.

www.robert-buschbacher.de

Artwork

Bouwen aan de ‘Oktoboot’, Meta Maze, 2019

Optreden in ‘Macbeth’, Theater der Stadt Aalen, 2017

Werken aan de Meta Maze, 2019

Foto 1  © Bärbel Bosch.
Foto 2 © Robert Buschbacher.
Foto 3 © Peter Schlipf.
Foto 4 © Robert Buschbacher.

En nog veel meer

Nieuwsgierig naar meer?

Meer informatie